PETUA-PETUA MENJELANG PEPERIKSAAN

Assalamualaikum w.b.t… Sedar sedar, peperiksaan akhir dah pun semakin hampir. Rasanya baru semalam masuk sem baru..Macammana agaknya persediaan untuk kita hadapinya? Sama ada dari segi fizikal mahupun mental. Di sini terdapat beberapa petua menjelang peperiksaan:-

# Pertamanya, sudah tentu kita perlu menbaca dan mengingat fakta-fakta kan? Kalau tidak macammana nak jawab…biarla soalannya senang pun,tapi kalau tak membaca tetap tak boleh jawab juga. Kecualilah..Allah berikan keistimewaan lebih kepada seseorang itu.

# Elakkan tekanan diri dan menekan diri orang lain sebab kesannya ke dua-dua pihak akan hadapinya.

# Perlulah menjaga kesihatan diri dengan mengamalkan pemakanan yang berzat dan berkhasiat. Tidur pun perlulah mencukupi. Jika tidak, kalau badan tak sihat, letih dan lembik, otak pun tak boleh bergerak secerdas mungkin. Kesannya, seseorang itu boleh tertidur dalam dewan periksa.

# Jangan kita lupa pada Yang Berkuasa kerana Dialah yang menentukan segalanya. Tidak kiralah, ketika susah dan senang kita sebagai hamba akan kembali kepada-Nya. Moga-moga Allah memberi kemudahan dan kesenangan semasa menghadapi peperiksaan.

# Juga, menjaga tingkah laku sesama keluarga, rakan taulan dan masyarakat supaya tidak mendatangkan sesuatu yang tidak diingini.

# Meminta restu dari ibu, bapa dan guru. Kemudian, mulakan dengan Bismillah dan jawab dengan tenang.

0 comments:

Post a Comment