JADILAH SEPERTI LEBAH!!


"Jadilah kamu seperti lebah di tengah bangsa burung, tiada seekor pun burung melainkan menganggap remeh terhadapnya, padahal seandainya bangsa burung itu mengetahui berkat yang terkandung di perut lebah, nescaya mereka tidak akan meremehkannya". Diriwayatkan oleh Ad-Darimi.

Sebagaimana firman Allah S.W.T:


يَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاءٌ ِّللنَّاسِ


Maksudnya: "Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat yang menyembuhkan bagi manusia." (Surah an-Nahl:69)

Bagaikan lebah yang dilihat sebagai haiwan yang lemah, tidak mempunyai kuku yang tajam dan paruh, hina darjatnya berbanding si burung yang lebih memberi manfaat kepada manusia, namun demikian ianya juga dapat menghasilkan sesutau yang bermanfaat yakni penawar (ubat) kepada manusia.

Jikalau bangsa burung mengetahui apa yang ada dalam perut lebah berupa berkat, nescaya mereka tidak akan meremehkannya. Akan tetapi, burung tidaklah memiliki nikmat akal dan ilmu sebagaimana Allah S.W.T kurniakan kepada manusia. Mari kita renung, bagaimana kita menggunakan keistimewaan yang di kurniakan Allah S.W.T kepada kita? Adakah kita menggunakannya untuk membezakan antara asli dan palsu, buruk dan baik?


Maka, bergaullah di tengah manusia dengan lisan dan jasad, amal dan hati yang ikhlas, sesungguhnya manusia akan mendapat ganjaran setimpal dengan amalan dan apa yang diusahakannya di akhirat kelak.

0 comments:

Post a Comment